Disleksiją reikia pažinti – PRISIJUNK!

disleksija

Spalio 5 -10 dienomis vyksta tarptautinė Disleksijos pažinimo savaitė. Ta proga Mokymosi ypatumų centras Labirintas jungiasi prie Pasaulinės „GO RED for Dyslexia“ iniciatyvos skirtos didinti visuomenės žinojimui apie disleksiją bei palaikyti vaikus, susiduriančius su skaitymo sunkumais. Kviečiame visus ir kiekvieną atskirai, tapti iniciatyvos dalimi ir spalio 5 – 10 dienomis skleisti žinią apie disleksiją bei spalio pirmąją savaitę naudoti bei akcentuoti raudoną spalvą, kuri simbolizuoja visiems gerai žinomą raudonu rašikliu klaidų žymėjimo būdą.

Kviečiame susipažinti su disleksijos, tai yra skaitymo sutrikimu, kurį turi net 10 proc., t.y. apie 50 000 moksleivių Lietuvoje.  Šiandien mokymosi ypatumas Disleksija vis dar mažai žinoma ir nagrinėjama problema. Disleksija turi biologinį ir neurologinį pagrindą, lengviausiai pastebima vaikui pradėjus lankyti mokyklą arba ugdymo procesą. Disleksija nėra išgydoma, tačiau kuo anksčiau diagnozuojama ir pradedama teikti pagalba, tuo greičiau atrandamas individualus informacijos atkodavimo ir apdorojimo būdas, kuris padeda vaikui gyventi visavertį, o ne „susiaurintą“ gyvenimą.

Kas yra disleksija?

Disleksija tai yra specifinis mokymosi sutrikimas, keliantis ilgalaikius sunkumus mokantis taisyklingai skaityti ir rašyti. Šios bėdos atsiranda dėl fonologinio apdorojimo trūkumų, kurie atsiranda nepaisaint vidutinio ar aukšto intelekto ir tinkamo mokymo. Papildomos problemos gali kilti atminties, nuoseklumo bei planavimo ir organizuotumo srityse.

Kokios yra disleksijos priežastys?

Dažniausiai tai yra genetinės kilmės sutrikimas persiduodantis iš kartos į kartą šeimoje.

Kada galima įtarti disleksiją?

Yra tam tikrų požymių, kuriuos galima pastebėti ir  priešmokykliniame amžiuje (neapsisprendimas kuri ranka, dešinė ar kairė, yra pagrindinė, skiemenų painiojimas žodyje, sunkiau suvokiamas laikas ir erdvė t.y. prieš, po, rytoj, vakar, nuoseklių instrukcijų laikymasis ir pan.). Dažniausiai disleksiją galima įtarti kuomet vaikas pradeda mokytis skaityti ir rašyti. Tą dažniausiai pamato mokytojai arba tėvai, atsikreipdami dėmesį į tokias klaidas kaip: raidžių ar skiemenų keitimas, praleidimas; raidžių apvertimas; klaidingai skaitoma ar spėjama žodžių pradžia; taip pat skaitoma paraidžiui ar skiemenuojant, prastai suvokiami skyrybos ženklai. Taip pat rašant praleidžia raides, netaiko taisyklių, rašo ir skaito lėtai.

Tai yra tik keletas iš bendrų bruožų, kuriuos pastebėjus galima įtarti disleksiją (specifinį skaitymo sutrikimą).

Ką daryti įtarus, kad vaikui disleksija? Kur kreiptis?

Įtarus vaikui disleksiją pirmiausia reikėtų tai aptarti su klasės auklėtoja ar lietuvių kalbos mokytoja ir kreiptis į vaiko gerovės komisiją, kuri savo ruoštu gali pasiūlyti vykti į artimiausios savivaldybės Pedagoginę Psichologinę Tarnyba, kuri atlieka įvertinimas.

Kada ir kaip dažniausiai nustatoma disleksija?

Disleksija nustatoma Pedagoginėje Psichologinėje Tarnyboje, kurioje įvertinimą atlieką bent jau trys specialista: spec. pedagogas, logopedas ir psichologas. Remiantis specialistų pateikiamomis išvadomis galima įtarti vienokį arba kitokį sutrikimą. Dažniausiai tai atliekama pradinėse klasėse, kuomet yra pamatomi pirminiai sunkumai.

Kam dažniausiai nustatoma disleksija? Ar tai dažnas sutrikimas?

Dažniausiai šis sutrikimas yra nustatomas berniukams. Sutrikimas yra tikrai pakankamai dažnas. Nors Lietuvoje nebuvo atliktas tyrimas, kurio metu būtų gauti skaičiai, spėjama, jog tokių vaikų yra 10-15% – tokia pati yra ir pasaulinė statistika

Kokių sunkumų patiria disleksiją turintys vaikai?

Nepaisant akivaizdžių skaitymo ir rašymo sunkumų, kurie dažnai trukdo mokytis ne tik gimtosios kalbos bet ir beveik visų kitų dalykų, vaikai dažnai patiria sunkumų planuojant ar organizuojant įvairius dalykus (pvz.: dienotvarkę, laiką), taip pat sunkiai išlaiko informacija trumpalaikėje atmintyje (ypač verbalinę), tad jeigu mokykloje yra išgirstamos ilgos instrukcijos, pvz.: atsidaryk kuprinę, išsiimk vadovėlį, atsiversk 67 psl. Ir atlik 4 užduotį – labai realu, jog vaikas pasimes ir nesugebės to padaryti tinkamai – išsitrauks tik vadovėlį ir nežinos ką daryti toliau. Tačiau taip pat šie vaikai dažnai turi problemų su žema saviverte – tai yra gan natūralu, nes mes esame įpratę save nuolatos lyginti, tad kai tau sunkiau sekasi daryti tai, ką kiti daro puikiai, tikrai save nuvertinsi ir manysi kad esi mažiau gabus galbūt net visose srityse. Visą šitą situacija paaštrina ir patyčios bei tam tikra socialinė atskirtis, kuri gali privesti prie socialinių ir emocinių problemų, nerimo ar depresijos, žemos savivertės, mokyklos metimo ankščiau laiko ir t.t.

Kaip „gydoma“ disleksija? Ar ją įmanoma visiškai „išgydyti“?

Disleksija yra sutrikimas kuris yra palydavas visam likusiam gyvenimui. Tačiau tai nereiškia, jog negalima suteikti pagalbos, jog vaikas galėtų pagerinti savo įgūdžius ir gyventi visavertį gyvenimą. Ši pagalba turėtų būti orientuota į įvairias sritis: lavinami kognityviniai įgūdžiai (atmintis, dėmesys, informacijos apdorojimas), skaitymo ir rašymo įgūdžiai bei socio-emociniai įgūdžiai. Tačiau ne ką mažiau svarbu yra padėti ir tokių vaikų tėvams, nes būtent jie gali padėti ir pastiprinti savo vaikus namuose, pagelbėjant ruošiant namų darbus ir pan.

Ar disleksiją turintis vaikas gali mokytis „paprastoje“ mokykloje ir pagal įprastą programą?

Iš esmės vaikas mokytis “paprastoje” mokykloje turi ir gali, tačiau jam turi būti pritaikyta programa ir pagalba remiantis rekomendacijomis, gautomis iš specialistų. Kadangi disleksijos išraiškų būna įvairių, nėra visiškai vienodo recepto, pagal kurį būtų teikiama pagalba visiems vaikams. Tačiau tikrai egzistuoja bendros gaires ir galiausiai individualizuotas mokymas ir pagalba.

Kalbant apie disleksiją dažniausiai kalbame apie skaitymo, mokymosi sunkumus, o kokiomis stiprybėmis, gabumais pasižymi disleksiją turintys vaikai? Kokios srityse jie pasiekia gerų rezultatų?

Yra teigiama, jog šie vaikai ateityje pasiekia puikių rezultatų keturiose srityse: inžinerijoje, architektūroje, menuose ir versle. Ir iš tiesų, nekalbant apie aibes aktorių ar dailininkų turinčių disleksija, jų turi ir nemaža dalis verslininkų, architektų kaip pavyzdžiui fizikas Albert Einstein, komikas Jim Carrey, garsusis tapytojas Leonardo Da Vinci, aktorius Tom Cruise, daininkė Cher, genialusis filmukų kūrėjęs Walt Dysney, politikai Gorge Washington ir J. F. Kennedy, britų verslo magnatas Richard Branson ir t.t. Tačiau didelė dalis vyresnių asmenų turbūt net nežino, kad turi disleksija, nes anksčiau diagnozavimas šio sutrikimo nebuvo dažnas dalykas.

Disleksiją turintys vaikai neatitinka standartų!

Vaikai, turintys mokymosi sunkumų, dažnai tokiais laikomi vertinant tik pagal vyraujančią ugdymo sistemą ir mokymosi standartus. Tai, kad jiems reikia šiek tiek kitokių mokymosi priemonių ir būdų, reiškia, kad jų vystymasis ir mokymasis yra kitoks. Ne geresnis ir ne blogesnis už dominuojančios visuomenėje, tiesiog kitoks. Jautriausi yra vaikai ir paaugliai, nes jie privalo pritapti mokykloje ir standartizuotoje švietimo sistemoje. Dažnai šie vaikai vertinami pagal ne jiems pritaikytus standartus, todėl ilgainiui pradeda jausti nusivylimą, visuomenės spaudimą ir save nuvertina: sumažėja jų siekiai, noras tobulėti, siekti tikslų ar net svajoti. Jausdami socialinį spaudimą, jie ima gyventi „susiaurintą“ gyvenimą.

Pritaikius ugdymo programą, sudarius sąlygas patirti sėkmę, ugdant gebėjimą žodžiais reikšti mintis ir atpažinti kitų žmonių jausmus, nuolat palaikant ir padrąsinant, šiems vaikams atsiveria platūs savirealizacijos horizontai.

Kaip sakė vienas pasaulyje garsiausių disleksikų Albertas Einšteinas: „Jei tu vertinsi žuvį pagal jos gebėjimą įlipti į medį, tu tikrai nusivilsi, o žuvis nuolat jausis kvaila“. Žuvis negali įlipti į medį! Bet ji gali būti geriausia vandenyje!

Pasaulinės „GO RED for Dyslexia“ iniciatyvos proga Mokymosi ypatumų centras „Labirintas“ spalio 6 dieną 18:30 val., Švitrigailos g. 11K-103, organizuoja renginį, kurio metu sodinsime Raudonąjį klevą kaip simbolį, palaikantį pasaulio disleksikus. Klevas bus sodinamas lauke, Labirintas  teritorijoje (žaliojoje zonoje). Visa „Labirinto“ komanda pasižada medį ne tik pasodinti, bet ir aktyviai prižiūrėti lygiai taip pat, kaip rūpinasi ir padeda Disleksiją turinčiais vaikais, jų tėvais ar mokytojais!

Labai kviečiame prisijungti ir sudalyvauti renginyje!

Skirtingi keliai veda į tikslą!

Mokymosi ypatumų centras Labirintas

Share on facebook
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on whatsapp
Share on email

Susiję straipsniai